Familjen Berg

Följ med i vår familjs vardag och de äventyr vi hittar på. Vi är: Mamma Erika, Pappa Henrik, Storasyster Olivia, Och lillebror Vincent

Femte månaden, vecka 20-24

Kategori: Allmänt

Hittade detta i min nyinköpta bok "Stora boken om barn" som jag fyndade på bokrean i trosdags=) Där man kan läsa om vad som händer varje månad och efter lite räknade så kom jag fram till att jag är i månad 5 nu. Eller vecka 20 som jag skrivit förut eller vecka 19 och 5 dagar.
Och det är 142 dagar kvar till beräknad födsel ♥


Och vad hände med krabaten i månad 5 och vecka 20-24?

Jo enligt boken: Tillväxtfasen fortsätter och fettlagren under barnets hud byggs på. Hjärnans celler mognar, barnets ögon öppnas. Hörseln fungerar bra. Den har naglar på både fingrar och tår. Tandanlag finns. Fortfarande finns ganska gott om utrymme i livmodern och barnet tumlar runt med än huvudet som fötterna uppåt. För barn som föds mellan vecka 22 och vecka 24 finns det chanser att överleva, men riskerna är mycket stora. I vecka 24 är barnet 30 centimeter och väger ca 60 gram.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: