Familjen Berg

Följ med i vår familjs vardag och de äventyr vi hittar på. Vi är: Mamma Erika, Pappa Henrik, Storasyster Olivia, Och lillebror Vincent

Vecka 31

Kategori: Allmänt

Ytterligare en vecka mindre att vänta.

Har gått in i vecka 31 nu eller vecka 30 + 1 dag som barnmorskan hade sagt.

Igår var det precis 10 veckor kvar till beräknad nedkomst av Krabaten.

Krabaten är nu ca 28 cm lång från huvudet till stjärt eller ca 40 cm lång från huvudet till fot och börjar närma sig sin födelselängd nu och väger ca 1,8 kg. Krabatens kropp har generellt vuxit klar nu, men den behöver fortfarande gå upp i vikt.

Hjärnan växer snabbt nu i slutet för att hinna växa färdigt. Lungorna är det organet som bli färdigt sist.

Krabatens ögonfärg bestäms ungefär vid den här tidpunkten, men det kommer inte att visa sig förrän sex till nio månader efter födseln. Detta för att pigmenten i ögonen ska kunna färdigbildas så behöver de nämligen ljus.

Vithyade barn föds i regel med mörkblå ögon och det kan dröja månader innan vi kommer se vad Krabaten kommer få för ögonfärg.

Ögonlocken är ofta öppna medans Krabaten är aktiv och pupillerna i ögonen vidgas och krymper när det rödaktiga ljuset skiftar i magen. Och när Krabaten sover så är ögonen stängda.


Känns som jag fått mycket gjort i dag både på jobbet och hemma. Hemma har jag rensat lite ogräs, målat panelen på insidan av uterummet och sen har jag gjort rabarberkräm och lasagne.  

Nu ska jag ta en dusch sen blir det nog att sova för mig snart, har nämligen ganska ont i huvudet just nu och det är ju en dag imorgon också. Imorgon ska jag gå Vårruset med några på jobbet, hoppas på att det blir trevligt.


Natti, natti


♥ 69 DAGAR KVAR ♥

Kommentarer

  • Malin & Lowa säger:

    Gud blir lite avis på dej som snart ska få uppleva den lyckligaste dagen i ditt liv. Det är SÅ häftigt.



    Hoppas allt e bra och lycka till ;)

    2009-05-14 | 08:14:33
    Bloggadress: http://malllaballla.blogg.se/

Kommentera inlägget här: